MEMAKNAI LUKISAN GUA UHALIE: PENDEKATAN STRUKTURALISME LÉVI STRAUSS

Andi Muhammad Saiful

Abstract


South Sulawesi is an area that has many prehistoric painting sites. Research on the meaning of the painting is still very limited. Therefore this paper attempts to examine the meaning contained the Uhalie Cave site by Lévi Strauss structuralism approach. The issues raised in this paper are how the meaning of Uhalie Cave paintings and why anoa and pigs became the object of paintings in the Uhalie Cave. The answer obtained from the issues will explain the behavior of a group of painters located in the village. The methods used in this study are collecting secondary data of Uhalie Cave Research, then doing analysis of painting classiffication, finding the pattern of painting in the cave, finding sintagmatic, paradigmatic, transformation, determining signified-signifer, and distinctive feature. The result of this study explain that the happines and grief manifestation of Uhalie Cave human in hunting.


Sulawesi Selatan merupakan wilayah yang memiliki banyak situs lukisan prasejarah. Penelitian terhadap makna lukisan tersebut masih sangat terbatas, oleh karena itu karya tulis ini mencoba mengkaji makna yang terkandung pada situs Gua Uhalie dengan menggunakan pendekatan strukturalisme Lévi Strauss. Masalah yang diangkat dalam tulisan ini adalah bagaimana makna lukisan Gua Uhalie dan mengapa anoa dan babi menjadi objek lukis di Gua Uhalie. Jawaban yang didapatkan dari permasalahan tersebut akan menjelaskan tingkahlaku kelompok pelukis yang terletak di daerah pedalaman. Metode yang digunakan dalam penelitian ini mengumpulkan data sekunder hasil penelitian Gua Uhalie kemudian melakukan analisis klasifikasi lukisan, menemukan pola keletakannya, menetukan tanda-penanda (signified-signifer), sintagmatik, paradigmatik dan transformasi, serta menentukan ciri pembedanya (distictive feature). Hasil penelitian ini menjelaskan bahwa lukisan tersebut merupakan perwujudan suka duka manusia pendukung Gua Uhalie dalam melakukan perburuan.


Keywords


lukisan, makna, strukturalisme Lévi Strauss

Full Text:

PDF

References


Ahimsa-Putra, H. S. (n.d.). Arca Ganesya dan Strukturalisme Levi Strauss. Centang Budaya.

Ahimsa-Putra, H. S. (2006). Strukturalisme Levi Straus Mitos Dan Karya Sastra. Yogyakarta: Kepel Press.

Arizona. (2012). Identifikasi Lukisan Fauna Gua Uhalie. Universitas Hasanuddin.

Asfriyanto. (2006). Makna Simbolik Struktur Gambar Prasejarah Dalam Ruang Skala Mikro Pada Gua Garunggung Desa Limbua Kecamatan Minasa Te’ne Kabupaten Pangkep. Universitas Hasanuddin.

Aubert, M., Brumm, A., Ramli, M., Sutikna, T., Saptomo, E. W., Hakim, B., … Dosseto, A. (2014). Pleistocene cave art from Sulawesi, Indonesia. Nature, 514, 223–227. https://doi.org/10.1038/nature13422

Berger, A. A. (2015). Pengantar Semiotika Tanda - Tanda Dalam Kebudayaan Kontemporer. Yogyakarta: Tiara Wacana.

BPCB Makassar. (2013). Survey Penyelamatan Gua Uhalie dan Gua Batti Desa Langi Kecamatan Bontocani Kabupaten Bone. Makassar.

Febrianto, R. (2016). Dunia dan Dominasi Pengguna Tangan Kanan. Retrieved from 2eyes2ears.blogspot.com.

Glover, I. C. (1978). Survey and Excavation in The Maros District, South Sulawesi, Indonesia: The 1975 Field Season. Bulletin of the Indo-Pacific Prehistory Association, 1, 113– 114.

Hakim, B. (2011). Survei dan Ekskavasi Gua Batti, Kabupaten Bone. Makassar.

Handayani, A. S. (2015). Gambar Fauna Perairan Pada Gua-Gua Prasejarah Kawasan Kars Maros dan Pangkep. Universitas Hasanuddin.

Heekeren, V. H. (1972). The Stone Age of Indonesia. Martinus Nijhoff.

Hodder, I. (1982). Symbolic and Structural Archaeology. UK: Cambridge University Press. Hoed, B. H. (2011). Semiotik dan Dinamika Sosial Budaya. Jakarta: Komunitas Bambu.

KAISAR. (2012). Laporan Survey Ceruk Uhalie. Makassar.

Larson, G. (2010). Pattern of East Asian Pig Domestification, Migration, and Turnover Revealed by Modern and Ancient DNA. PNAS, 7686–7691.

Mulvaney, D. J., & Soejono, R. P. (1970). Archaeology in Sulawesi, Indonesia. Antiquity, 45, 26–33.

Olsen, B. (2010). In Defense of Thing. UK: Altamira Press.

Permana, R. C. (2008). Pola Gambar Tangan Pada Gua-Gua Prasejarah Di Wilayah Pangkep Maros Sulawesi Selatan. Jakarta.

Preucel, R. W. (2006). Archaeological Semiotics. UK: Blackwell Publishing.

Syahdar, F. A. (2006). Gambar Perahu Pada Bidang Gua-Gua Prasejarah Maros-Pangkep. Universitas Hasanuddin.

Tilley, C. (2004). Interpreting Material Culture. In I. Hodder (Ed.), The Meaning Of Thing: Material Culture and Symbolic Expression. London and New York: Routledge Taylor and Francis Group.

Wyle, A. (2002). Thinking from Thing. UK: University of California Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.24832/wln.v16i1.316
Article Metrics

Abstract views: 209 | PDF views: 67 | Total views: 276

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



WALENNAE INDEXED BY:

                            


Copyright and design by WalennaE (e-ISSN 2580-121X ; p-ISSN 1411-0571). Powered by OJS.

            

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.